به دانلود کده خوش آمدید
این سایت همه روزه آپدیت می شود

تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری – Backup of Registry

اگر شما به طور کامل با رجیستری آشنایی ندارید و یا اگر از نتیجه تغییراتی که در رجیستری اعمال میکنید مطمئن نیستید بهتر است که قبل از آن از روشهای متداول که در زیر یکی از آنها را تشریح کرده ام یک نسخه پشتیبان از رجیستری تهیه کنید تا در صورت لزوم از آن برای بازگشت به حالت اول استفاده کنید

روش Export  و Import  کردن کلیدها

یکی از روشهای تهیه نسخه پشتیبان Export  کردن کلیدها به فایلهای Reg  میباشد

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید

کلیدی را که میخواهید ازآن نسخه پشتیبان بگیرید انتخاب کنبد

از منوی File  گزینه  Export …  را انتخاب کنید

در کادر Save in  از پنجره ظاهر شده مسیر ذخیره شدن فایل پشتیبان را مشخص کنید (این مسیر به صورت پبش فرض پوشه My Document  میباشد )

در کادر File Name  نام فایل پشتیبان را تایپ نمایید

در قسمت  Save as type  نوع فایل خروجی را انتخاب نمایید

در فریم Export range   دو گزینه مشاهده میکنید که در صورت انتخاب گزینه  All  از کل رجیستری نسخه پشتیبان تهیه میشود و در صورت انتخاب گزینه Selected branch  فقط از کلیدی که آنرا انتخاب کرده اید نسخه پشتیبان گرفته خواهد شد

در مرحله آخر هم بر روی دکمه Save   کلیک نمایید تا عملیات تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری کامل شود

برای   Import یا همان وارد کردن نسخه پشتیبان به دو روش میتوانید عمل کنید

روش اول : بر روی فایل پشتیبان که به روش بالا درست کرده اید دبل کلیک کنید و بعد از ظاهر شدن پیغام و کلیک بر روی Yes  اطلاعات موجود در فایل بازیابی میشود واگر موفق به انجام این کار شد به شما پیغام دیگری مبنی بر اینکه اطلاعات شما به طور کامل به رجیستری اضافه شده است  خواهد داد و در این مرحله با کلیک بر روی Ok  عملیات  Import کردن نسخه پشتیبان به رجیستری به اتمام می رسد . توجه داشته باشید که اگر رجیستری نتواند اطلاعات شما را بازیابی کند به شما پیغام خطایی خواهد داد

روش دوم :از منوی File  برنامه ویرایشگر رجیستری گزینه Import  را انتخاب نمایید تا پنجره Import Registry File  باز شود سپس در قسمت Files of type  نوع فایل ورودی را انتخاب نمایید و در کادر File Name مسیر و نام فایل پشتیبان را تایپ کنید ودر مرحله آخر ر روی دکمه Open کلیک کنید

 

 


گاهی اوقات لازم است که نام درایوها را عوض کنیم. به عنوان مثال برخی از برنامه های بر روی سی دی تنها از روی درایوی خاص اجرا می شوند و یا یکی از درایوهایمان را حذف کرده ایم و می خواهیم ترتیب حروف اختصاری آن را مرتب کنیم.
برای این منظور ابتدا از داخل کنترل پنل وارد
Administrative tools شده و Computer Management را اجرا کنید. سپس در شاخه درختی سمت چپ و در قسمت Storage بر روی Disk Management کلیک کنید.
سپس بر روی درایو مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه
Change Drive Letter را انتخاب کنید.حال بر روی دکمه Change کلیک کرده و حرف مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما نمی توانید نام درایوهای سیستمی خود که در آن ویندوز نصب شده را تغییر دهید.

 


همانطور که

همانطور که

همانطور که میدانید مدیا پلیر ویندوز در حالت عادی فایل های با پسوند dat را نشان نمیدهد برای رفع این اشکال وارد رجیستری شده و به مسیر زیر بروید

HKEY_LOCAL_MACHINE / Software/Microsoft/Media Player/Player/Extensions/Types

روی عدد 3 دو بار کلیک کنید و در انتهای قسمتی که این پسوندها را نوشته

Mpeg;*.mpg;*.m1v;*.mp2;*.mpa

این عبارت را اضافه کنید    ;*.dat

 


اگر از آن دسته از کاربران حرفه ای باشید که زیاد با رجیستری ویندوز سر و کار دارند مسلمأ با پیچیدگی ها و تو در تویی های رجیستری آشنایی دارید. آدرسهای طولانی در ساختار رجیستری وجود دارد که برای هر بار دسترسی به آنها باید زمان نسبتأ زیادی را صرف کنید. در این ترفند قصد داریم یک روش بسیار عالی را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید یک قسمت Favorites به رجیستری اضافه کنید که با استفاده از آن هر چه سریعتر میتوانید به آدرسهای مختلف رجیستری دسترسی پیدا کنید.

بدین منظور:
از منوی Start وارد Run شده و دستور regedit را وارد کنید و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری ویندوز باز شود.
اکنون به یک آدرس یا کلیدی که زیاد با آن سر و کار دارید بروید. حال از منوی بالا و قسمت Favorites گزینه Add to Favorites را انتخاب کنید.
حالا یک نام برای این قسمت انتخاب کنید و OK را انتخاب کنید.
اکنون اگر در هر قسمتی از رجیستری باشید ، کافی است مجدد از منوی Favorties بخشی که ایجاد کردید را انتخاب کنید تا مستقیم و سریع به آن بخش هدایت شوید

 


اگر دوست نداريد كسی فايلی را در كامپيوتر شما جستجو كند , ميتوانيد Search را از منوی Start حذف كنيد.
برای اين كار رجیستری را باز کنید

، به زير كليد زير برويد:
HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVresion/Policies/Explorer
و يك مقدار DWORD به نام NoFind بسازيد و به آن مقدار 1 بدهيد. بدين ترتيب حتی كليد های F3 و Windows+F نيز كار نخواهند كرد

 

ترفندهایی برای بالا بردن سرعت کامپیوتر

بعضی مواقع احساس می کنبد که سرعت کامپیوتر شما کم شده است ، برنامه های نرم افزاری زمان زیادتری برای اجرا شدن لازم دارند و زمان وارد شدن به یک سایت در اینترنت، بسیار طولانی می شود. اتصال به شبکه اینترنت، همیشه مقصر و علت اصلی در پایین آمدن سرعت کامپیوتر نیست، بلکه خود کامپیوتر، مهمترین علت آن است. تعداد برنامه ها، فایل های قدیمی و حتی تنظیمات اشتباه، از دلایل کم شدن سرعت کامپیوتر هستند. نکات مهم زیر به کامپیوتر شما سرعت می بخشد

استارت سریع!

ویندوز هنگام لود شدن اولیه یکسری از نرم افزارها و برنامه ها را به صورت اتوماتیک لود میکند که برخی از آنها نیاز نیست

در قسمت Run  در منوی استارت تایپ کنید Msconfig

در تب Startup  شما لیست نرم افزارهای لود شونده در هنگام استارت را مشاهده میکنید

نرم افزارهای غیر ضروری را  غیر فعال کنید


از کار انداختن پخش آهنگ هنگام بالا آمدن سیستم

اگر کامپیوتر شما هنگام بالا آمدن سیستم، آهنگ پخش می کند، در صورتی که آن را از کار بیندازید، کامپیوتر سرعت بیشتری خواهد داشت. برای این کار، به ترتیب از Start/Settings/Control Panel، قسمت Sounds and Multimedia را انتخاب کنید. پس از آن، پنچره ای باز می شود. در آنجا مشخص شده است که کدام قسمتها به همراه پخش آهنگ عمل می کنند. قسمتهایی که با پخش آهنگ همراه هستند، علامت بلند گویی را در کنار خود دارند بر روی قسمتهایی که می خواهید پخش آهنگ آنها را غیرفعال کنید، مارک بزنید. سپس از منوی Name که در زیر آن قرار گرفته است، دستور None را انتخاب کنید.


پاک کردن برنامه های بدون کاربرد

شما همواره برنامه هایی را نصب می کنید که بعد از مدتی دیگر به آنها نیازی ندارید. برای پاک کردن آنها از برنامه Uninstall استفاده کنید، که آن را می توانید به ترتیب از Start/Settings/Control Panel تحت نام Add/Remove Programs پیدا کنید.
برنامه ای را که می خواهید پاک کنید، مارک بزنید و بعد بر روی آیکون Add/Remove کلیک کنید. بدین ترتیب، برنامه به طور کامل از کامپیوتر شما پاک می شود

Defragment
کردن هارد

با دستور Defragment، هارد کامپیوتر خود را مرتب کنید. خود این کار، زمان می برد، ولی در عوض، سرعت کامپیوتر شما را بالا خواهد برد. برای این کار از منوی استارت Programs/Accessories/System tools/Disk Defragmenter را کلیک کنید.
نکته: پس از شروع عمل Defragment، کامپیوتر را به حال خود بگذارید و هیچ کار دیگری با آن انجام ندهید.

عکس زمینه را غیر فعال کنید.

این عکسها با وجود همه جذابیتی که دارند قدرت و سرعت کامپیوتر را کم می کنند. بنابراین، بهتر است که عکس پیش زمینه را بردارید. برای این کار با کلیک راست ماوس بر روی صفحه Desktop، Properties را انتخاب کنید و در قسمت Background، دستور None را انتخاب کنید.

فایل های موقت و آدرس های اینترنتی موجود در حافظه موقت را پاک کنید

در حالی که در اینترنت مشغول جستجو هستید، Browser مثلاً (Internet Explorer) کپی سایت های بازدید شده را بر روی هارد قرار می دهد. این کار، عمل جستجو را تسریع می کند، اما به تدریج مقدار زیادی اطلاعات جمع می شود که سرعت کامپیوتر را کم می کند. بنابراین، بهتر است که این فایل ها را پاک کنید. در Browser، از منوی بالای صفحه، Tools و سپس Internet Options را انتخاب کنید و آن گاه بر روی Delete Files، Delete Cookies کلیک کنید.

کاهش ظرفیت فایل ها و آدرس های اینترنتی که در کامپیوتر ذخیره می شوند.

پاک کردن هر روز فایل های موقت و آدرس های اینترنتی ، واقعاً اعصاب را خسته می کند. شما می توانید Cashe خود را طوری تنظیم کنید که فقط اطلاعات کمی را بتوانید ذخیره کنید.
برای این کار در Browser، Tools و سپس Internet Option را انتخاب کنید. در پنجره باز شده بر روی قسمت Settings کلیک کنید. در آنجا قسمت Amount of disk space to use را برابر مقدار 1MB تنظیم کنید.

روزآمد کردن ویندوز

شرکت مایکروسافت به طور مرتب نسخه های update ویندوز خود را برای کاربرانش ارائه می دهد. در نتیجه، قادر خواهید بود که درایوها و فایل های جدید را به صورت رایگان Download کنید. از منوی استارت، قسمت Windows update را انتخاب کنید. با این کار، ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر شما update خواهد شد.

 

 

 


اگر آیکونهای ویندوز شما بزرگ و یا کوچک هستند و یا به اندازه دلخواه شما نیستند با استفاده ازاین دستور می توانید اندازه آیکونها را به اندازه دلخواه تغییر دهید

مقدار پیش فرض برای این دستور 32 می باشد

HKEY_CURRENT_USER\Control panel\Desktop\WindowMetrics

مقدار دستور Shell Icon Size  را به اندازه دلخواه برحسب پیکسل تغییر دهید

با log off    کردن سیستم نتیجه را میبینید



رجیستری دارای یک ساختار درختی است -  ساختاری پیچیده همانند پوشه های مختلف موجود در  هارد دیسک می باشد - که همانند برنامه Windows Explorerمی باشد .

هر شاخه اصلی ( که با یک آیکون پوشه از بقیه مجزا شده است ) کندو (Hive) نامیده می شود و هر کندو نیز دربردارنده کلید هاست (Keys) . هر کلید شامل کلید های دیگر ( گاهی اوقات نیز خود آنها دارای زیر کلیدهای دیگری است ) و به همین ترتیب آن هم شامل مقادیر دیگری است.مقادیر در بردارنده اطلاعات حقیقی است که در رجیستری باقی می ماند. بسته به نوع مفاهیمی که مورد استفاده  قرار می گیرند ، سه نوع مقدار وجود دارد : String, Binary وDWORD

 6 شاخه اصلی که بخش های مختلف اطلاعات را در رجیستری ذخیره می کنند عبارتند از :

    HKEY_CLASSES_ROOT :این شاخه شامل تمام فایل نقشه برداری ضمیمه سازی برای پشتیبانی از ویژگی کشیدن و رها کردن(drag-and-drop) ، اطلاعات مربوط بهOLE، کلیدهای میانبر ویندوز و هر جزء اصلی مربوط به رابط های کاربری ویندوز را در خود جای داده است .

    HKEY_CURRENT_USER: این شاخه به بخشی ازHKEY_USERS مربوط به کاربری که در سیستمLogin کرده است لینک شده و پیوند برقرار می کند و دربردارنده اطلاعاتی همانند نام های Logon، تنظیمات مربوط بهDesktopو نیز تنظیماتStart menuمی باشد.

    HKEY_LOCAL_MACHINE :این شاخه دربردارنده اطلاعات خاص کامپیوتر درباره نوع قطعات سخت افزاری ، نرم افزاری است که برای تمامی کاربرانی که در آن سیستمLoginنمایند مورد استفاده قرار می گیرد.

    HKEY_USERS : این شاخه شامل تنظیمات منحصر به فرد ای است که برای هر یک از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و از کاربری به کاربر دیگر متفاوت است. هر کاربر نیز با یک رابط جانبی همانندs-1-5-18از بقیه جدا می شود.

    HKEY_CURRENT_CONFIG :این شاخه به بخشی ازHKEY_LOCAL_MACHINE که مربوط به ساختار بندی سخت افزار هاست لینک می شود .

هر مقدار رجیستری به یکی از 5 حالت زیر ذخیره می شود:

    REG_BINARY :در این  شیوه مقادیر بصورت ردیف داده های باینری ذخیره می شوند. اغلب اطلاعات اجزاء سخت افزار ها بصورت داده های باینری ذخیره شده و در یک ویرایشگر بصورت قالب بندیhexadecimal دیده می شوند.

    REG_DWORD :این حالت برای داده های 4 بایتی که معمولا مقادیر boolean، همانند "0" برای غیر فعال کردن و "1" برای فعال کردن . از دیگر موارد این حالات  راه انداز دستگاه و سرویس هایی از این نوع هستند . و در REGEDT32 با قالب بندی های binary،hexadecimal وdecimal و در REGEDIT نیز در قالب بندی های hexadecimalو decimal نشان داده می شوند .

    
REG_EXPAND_SZ : این حالت رشته داده ای قابل توسعه ای هستند و بصورت رشته ای شامل یک متغیر است که در هنگام فراخوانی توسط یک برنامه کاربردی  جایگزین آن می شوند برای مثال ، در مقادیر زیر :
رشته "%
SystemRoot%" با موقعیت  واقعی دایرکتوری که دربردارنده فایل های سیستمیWindows NT است ، جایگزین می شود.

    REG_MULTI_SZ : این حالت درواقع بصورت چند رشته ای است و برای نمایش مقادیری که دربردارنده لیست ها و یا مقادیر چند تایی هستند بکار می رود، و هر عضو بوسیله یک کاراکترNULL از بقیه جدا می شود .البته این حالت از مقادیر تنها در موارد پیشرفته رجیستری همانند REGEDT32 مورد استفاده قرار می گیرد.

    REG_SZ : این حالت نیز یک رشته استاندارد است که برای نمایش مقادیر متنی است که برای خواندن و استفاده افراد  بکار می رود.

 

مواردی از حالات داده  ها که بوسیله ویرایشگر های  استاندارد رجیستری در دسترس نیستند عبارتند از :

    REG_DWORD_LITTLE_ENDIAN

    REG_DWORD_BIG_ENDIAN

    REG_LINK

    REG_NONE

    REG_QWORD

    REG_QWORD_LITTLE_ENDIAN

    REG_RESOURCE_LIST

بقیه در ادامه مطلب

نظر از یاد نره

این صفحه را به اشتراک بگذارید

ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 10 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط دانلود کده

 

کاربر گرامی !!

با ارز پوزش از شما به علت آماده نبودن ترفندها امکان مشاهده وجود ندارد%

 

لطفا از امکانات دیگر این سایت استفاده کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید


تاریخ: دو شنبه 9 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط دانلود کده
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 5458
تعداد مطالب : 137
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



Alternative content